Головна
Місце
зберігання
примірників

Бази даних


Систематична картотека статей- результати пошуку

Вид пошуку

Зона пошуку
 Знайдено у інших БД:Конференції і вісники (1)
Формат представлення знайдених документів:
повнийінформаційнийкороткий
Відсортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнятипом документа
Пошуковий запит: <.>K=сакральний центр<.>
Загальна кількість знайдених документів : 2
Показані документи с 1 за 2
1.


    Боговін, Ольга.
    Топосна локалізація як засіб характеристики образів-персонажів у драмі Лесі Українки "Камінний господар" [Текст] / Ольга Боговін // Слово і час. - 2009. - № 11. - С. 78-83. - Бібліогр.: с. 83.
Рубрики: Українська література--Драматургія, 19-20 ст.
Кл.слова (ненормовані):
Топос -- Локус -- Континуум -- Концептосфера -- Бінарна опозиція -- Асиміляція -- Межовий простір -- Базові ознаки -- Сакральний центр -- Периферія -- Принцип доцентровості
Анотація: У статті проаналізовано взаємозв'язок між характеристиками образів головних персонажів та провідними топосами драми Лесі Українки "Камінний господар". Серед базових ознак просторових континуумів драми виокремлено риси міфологічного хронотопу. Встановлено повну та часткову асиміляцю героїв із середовищем локалізації.


Дод.точки доступу:
Українка, Леся (українська письменниця, громадсько-культурна діячка, перекладач ; 1871-1913)

Знайти схожі

2.


    Кухаренко, О.
    Зміна хронотопу та рівня сакралізації у структурі циклу родильних обрядів [Текст] / О. Кухаренко // Народна творчість та етнологія. - 2021. - N 3(липень-вересень). - С. 136-143. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Звичаї і обряди--Українці
   Родильні обряди--Українці

Кл.слова (ненормовані):
українська обрядовість -- родинні ритуали -- родильний обряд -- структурно-функціональний метод -- хронотоп -- сакралізація -- сакральний центр
Анотація: Метою дослідження є порівняння процесів трансформації хронотопу із сакралізацією реальності під час проведення обрядів родильного циклу. Під час студіювання було виявлено, що процеси зміни хронологічно-топографічних меж обрядів і рівня сакралізації не є тотожними сакралізаційними процесами, проте пов’язані між собою. Якщо для трансформації хронотопу основоположними діями є його розширення / звуження, то для визначення рівня сакралі-зації - відкриття / закриття доступу до енергії потойбічного та його впливу на реальність під час проведення обрядів.
У статті названо причини необхідності розширення хронотопу: залучення до обрядової дії нових територій і нових персонажів. При цьому сакралізація, що є енергією потойбічного, впливає як на дійових осіб, так і на освячення місць проведення обрядів. Найвищого свого рівня сакралізація досягає в кульмінаційному обряді циклу - хрестинах, коли до дії залучено максимальну кількість осіб і найширшу за весь цикл територію.
Створена структура циклу родильних обрядів надає широку можливість для їхнього дослідження, але існує також зворотний процес - під час студіювання відбувається зміна самої структури, що робить її значно стрункішою та більш довершеною. Так, суттєвим для визначення епізодів в обряді пологів є купання, сушіння та сповивання як етапи залучення народженого до культури реального світу. А купання породіллі цілком доречно відділене від купання народженого та виділене в окремий епізод, позаяк вказані дії мають різні характери дії і не можуть міститися в одному епізоді.
Важливими етапами для розуміння природи сакралізації в родильних обрядах є виникнення, переміщення та ліквідація сакрального центру. Процес створення його відбувається в помешканні вагітної під час пологів; переміщення до церкви відбувається разом із просуванням туди майбутніх хрещених батьків із немовлям; ліквідація центру сакралізації здійснюється в обряді очищення матері на сороковий день після пологів, коли вона з дитиною вперше відвідує церкву.


Знайти схожі