Брайко, Олександр.
    Літературна рецепція культурної моди: "Оповідання про Сергія Петровича" Леоніда Андреєва і "Дрібниця" Володимира Винниченка [Текст] / Олександр Брайко // Слово і час. - 2009. - № 10. - С. 50-65. - Бібліогр.: с. 65.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Російська література--Проза, 19-20 ст.

Кл.слова (ненормовані):
Автор -- Наратив -- Натуралізм -- Персонаж
Анотація: У статті в компаративному аспекті аналізується художня рецепція ідей Ф. Ніцше та соціалістичного дискурсу у зразках малої прози російського й українського письменників. Розглядається наративна структура творів та особливості їх сюжету у зв'язку зі стильовими тенденціями в літературі кінця XIX - початку XX ст.


Дод.точки доступу:
Андреєв, Леонід (російський письменник ; 1871-1919) \о произв.\; Винниченко, Володимир Кирилович (укр. політик, державний діяч і письменник ; 1880-1951)


   8(с)укр
   У 453


    Денисюк, Іван.
    Літературна ґотика і Франкова проза [Текст] / Іван Денисюк // Українське літературознавство : зб. наук. пр. - Львiв, 2006. - Вип. 68: Іван Франко. Статті й матеріали. - С. 33-42. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Літературний стиль--Ґотика, 20 ст.
   Українська література--Проза, 19-20 ст.



Дод.точки доступу:
Франко, Іван Якович (Український письменник, учений, громадський діяч ; 1856-1916)
Є примірники у відділах:
1 Інв.Б 518523 - Б.ц. (вільний)


   8(с)укр
   У 453


    Федунь, Олександра.
    Психологічно-соціальний аспект у малій прозі Івана Франка [Текст] / Олександра Федунь // Українське літературознавство : зб. наук. пр. - Львiв, 2006. - Вип. 68: Іван Франко. Статті й матеріали. - С. 64-70. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Психологізм у літературі



Дод.точки доступу:
Франко, Іван Якович (Український письменник, учений, громадський діяч ; 1856-1916)
Є примірники у відділах:
1 Інв.Б 518523 - Б.ц. (вільний)


   8(с)укр
   У 453


    Каневська, Лариса.
    До питання семантико-психологічного тлумачення назви роману І. Франка "Не спитавши броду" [Текст] / Лариса Каневська // Українське літературознавство : зб. наук. пр. - Львiв, 2006. - Вип. 68: Іван Франко. Статті і матеріали. - С. 92-96. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Інтепретація--Роман "Не спитавши броду"--Семантико-психологічне тлумачення

Кл.слова (ненормовані):
Семантика -- Фольклорна символіка -- Метасимвол -- Поліфункціональність -- Інтерпретація


Дод.точки доступу:
Франко, Іван Якович (Український письменник, учений, громадський діяч ; 1856-1916)
Є примірники у відділах:
1 Інв.Б 518523 - Б.ц. (вільний)


   8(с)укр
   У 453


    Ціхоцький, Іван.
    Мовні профілі "Бориславських студій" (Виробнича лексика у Франковому ідіолекті) [Текст] / Іван Ціхоцький // Українське літературознавство : зб. наук. пр. - Львiв, 2006. - Вип. 68: Іван Франко. Статті і матеріали. - С. 237-246. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Кл.слова (ненормовані):
Персонаж -- Виробнича лексика -- Професіоналізм


Дод.точки доступу:
Франко, Іван Якович (український письменник, поет, вчений, публіцист, перекладач, громадський і політичний діяч ; 1856-1916)
Є примірники у відділах:
1 Інв.Б 518523 - Б.ц. (вільний)




    Козачук, Ніна.
    Валерій Шевчук як герой творів Володимира Даниленка [Текст] / Ніна Козачук // Слово і час. - 2010. - № 1. - С. 66-71. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Кл.слова (ненормовані):
Іронія -- Пародія -- Стилізація
Анотація: У статті розкривається образ Валерія Шевчука у прозових творах Володимира даниленка "Сливова кісточка", "Дзеньки-беньки", "Усипальня для тарганів", "Кохання в стилі барокко". Популяризує В. Даниленко й Шевчукових героїв, які стають упізнавальними й не потребують особливих коментарів. А гумор і пародія, до яких удається автор, тільки глибше розкривають глибше цей нетиповий, своєрідний образ і роблять його більш схожим на оригінал.


Дод.точки доступу:
Даниленко, Володимир (український прозаїк, літературознавець, критик ; 1959) \о нем\; Шевчук, Валерій Олександрович (український письменник-шістдесятник, майстер психологічної прози, автор ряду літературознавчих та публіцистичних праць ; 1939) \о нем\




    Поліщук, Ярослав.
    Роман як хрестиянська легенда ("Quid est Veritas?" Наталени Королевої) [Текст] / Ярослав Поліщук // Слово і час. - 2010. - № 10. - С. 11-18. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Кл.слова (ненормовані):
Роман -- Оповідач -- Історія -- Легенда -- Апокриф -- Стилізація
Анотація: У статті розглядається один з останніх творів еміграційної письменниці Наталени Королевої (1888-1966) - роман "Quid est Veritas?" (1939-1961). Авторка застосувала у творі "археологічний" ключ інтерпретації. Вона поєднала соцієнтистський підхід до євангельської історії з легендарною версією подій та героїв. Особливе значення мали для Наталени Королевої давні легенди й апокрифи, котрі послужили основою для зображення психології й ментальності сучасників Ісуса Христа.


Дод.точки доступу:
Королева, Наталена Андріанівна (українська письменниця ; 1888-1966 рр.)




    Усачова, Катерина.
    Цикл "Легенди старокиївські" у творчому добробку Нателени Королевої [Текст] / Катерина Усачова // Слово і час. - 2010. - № 10. - С. 18-23. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Кл.слова (ненормовані):
Легенла -- Переказ -- Агіографія -- Прототекст -- Авторський метатекст
Анотація: Розвідка присвячена проблемі датування творів Нателени Королевої та специфіці авторських метатекстів двох періодів її творчості. Досліджується своєрідність трактування авторкою образів агіографічної літератури та давньоукраїнських міфів і переказів у циклі "Легенди старокиївські". На підставі докладного аналізу оповідань циклу "Легенди старокиївські" висувається та доводиться гіпотеза про зарахування їх до найперших українськомовних творів письменниці.


Дод.точки доступу:
Королева, Наталена Андріанівна (українська письменниця ; 1888-1966 рр.)




    Нестелєєв, Макси.
    Романтична візія суїцидальних мотивів у новелістиці Миколи Хвильового [Текст] / Макси Нестелєєв // Слово і час. - 2010. - № 10. - С. 23-33. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Дискурс--Суїцидний

Кл.слова (ненормовані):
Психосемантика -- Автобіографічність
Анотація: У статті розглядається суїцидальний аспект романтичного дискурсу новелістики М. Хвильового. З'ясовано імпліцитну важливість самогубства для творів письменника, а також проаналізовано мотиви матеревбивства та романтичного бунту як суїцидогенних факторів поетики автора. Пояснюється значущість літературного типу "зайвої людини" у прозі М. Хвильового в контексті кастраційного комплексу його романтичного психотипу.


Дод.точки доступу:
Хвильовий, Микола (укр. письменник, громадсько-культурний діяч ; 1893-1933 рр.)




    Кудряшова, Оксана.
    Поетика легенди Лесі Українки "Ра-Менеїс" [Текст] / Оксана Кудряшова // Слово і час. - 2010. - № 10. - С. 49-54. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Кл.слова (ненормовані):
Цариця -- Фараон -- Образ -- Семантика -- Колір -- Дактиль -- Анапест -- Гекзаметр -- Анакруза
Анотація: Авторка досліджує твір Лесі Українки "ра-Менеїс" на всіх рівнях поетики: тематчному, образному, семантичному, лексичному та віршознавчому.


Дод.точки доступу:
Українка, Леся (українська письменниця, громадсько-культурна діячка, перекладач ; 1871-1913)




    Ткачук, Микола.
    Поезія і проза науки [Текст] / Микола Ткачук // Слово і час. - 2015. - № 11. - С. 116-118
Рец. накн. : Ткаченко Р. Телеологія знання. Художньо-інтерпретаційні моделі в українській прозі ХІХ - початку ХХІ ст. про науку : монографія / Р. Ткаченко. - К. : Книга, 2015. - 280 с.

Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Анотація: У монографії описано мінливий образ науки, який упродовж тисячолітньої історії побутував в українській прозі, висвітлено літературний процес в Україні протягом кількох століть під кутом зору одного проблемно-тематичного комплексу в рамках жанрово-стильового розмаїття прози.


Дод.точки доступу:
Ткаченко, Р. \про твір\




    Легкий, Микола.
    "Ім’я нове написане", або про деякі нерозшифровані наймення у прозі Івана Франка [Текст] / Микола Легкий // Слово і час. - 2016. - № 8. - С. 3-10. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Франкознавство, 21 ст.

Кл.слова (ненормовані):
власний номінатив -- символічний образ -- смислове навантаження -- імагологічна структура
Анотація: У статті з’ясовано суть та походження деяких власних номінативів, виявлено додаткові смислові навантаження образів і відкрито незнані сенси в імагологічних структурах прозових творів Івана Франка : Темера, Бовдур ("На дні"), Панталаха ("Панталаха"), Лель і Полель ("Лель і Полель"), Анеля ("Для домашнього огнища"), Олімпія, Деревацький ("Основи суспільності"), Регіна, Євгеній Рафалович ("Перехресні стежки").


Дод.точки доступу:
Франко, Іван \про твір\




    Муравецька, Ярослава.
    Функціонування компонентів візуального в повісті Івана Нечуя-Левицького "Бурлачка" [Текст] / Ярослава Муравецька // Слово і час. - 2017. - № 3. - С. 69-72. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Літературознавство--Реалізм

Кл.слова (ненормовані):
візуальні елементи -- візуальні стратегії
Анотація: У статті досліджено візуальні стратегії Нечуя-Левицького на прикладі повісті "Бурлачка", розкрито мету вживання таких елементів. Повість поєднує реалістичні та романтичні візуальні методи. Василинина краса - головний мотив повісті і необхідна частина сюжета. Виникає враження, що автор ставив собі за мету саме оспівування зовнішньої краси української дівчини.


Дод.точки доступу:
Нечуй-Левицький, І. \про твір\




    Ільницький, Микола.
    Поруч із ним ішли два велетні - білий і чорний (міфологічна основа оповідання Івана Франка "Як Юра Шикманюк брів Черемош") [Текст] / М. Ільницький // Слово і час. - 2017. - № 7. - С. 36-42. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Франкознавство, 21 ст.
   Українська література--Проза, 19-20 ст.

Кл.слова (ненормовані):
життєва ситуація -- міф -- синтез реалізму і символізму
Анотація: Стаття з’ясовує міфологічний компонент в оповіданні І. Франка "Як Юра Шикманюк брів Черемош". Дослідник виводить його із джерел зороастрійського міфологічного світогляду, в основі якого лежить боротьба доброго (Ормузд) і злого (Агріман) начал, та слов’янської міфології із суперництвом Білобога і Чорнобога. Окреслено також художню трансформацію цих мотивів у наступні періоди розвитку літератури.


Дод.точки доступу:
Франко, Іван \про твір\




    Надуваний, Петро.
    Із літопису "Тіней забутих предків" : [історія написання повісті] [Текст] / Петро Надуваний // Літературна Україна. - 2017. - 20 груд. (№ 50). - С. 15
Рубрики: Письменники України, 19-20 ст.
   Українська література--Проза, 19-20 ст.



Дод.точки доступу:
Коцюбинський, Михайло Михайлович (1864-1913) \про твір\




    Легкий, Микола.
    Проза Івана Франка як психобуттєвий та соціокультурний феномен. Загальні зауваги [Текст] / Микола Легкий // Слово і час. - 2019. - № 2. - С. 12-25. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
Анотація: У статті окреслено сутність прози Івана Франка як психобуттєвого та соціокультурного феномена, що витворювався впродовж тривалого часу шляхом взаємодії багатьох чинників духовного життя письменника: невтомною працьовитістю, прагненням бути високоосвідченою людиною й своєю діяльністю охопити якомога ширше коло людських інтересів, постійним відточуванням літературного смаку тощо. Здійснено також періодизацію Франкової прози.


Дод.точки доступу:
Франко, Іван Якович \про нього\




    Антофійчук, Володимир (Викладач ЧНУ).
    Параболічна структура нарису/новели-притчі Ольги Кобилянської "За готар" [Текст] / Володимир Антофійчук // Слово і час. - 2019. - № 3. - С. 65-69. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Письменники України--Буковина, 19-20 ст.

Кл.слова (ненормовані):
Притча -- Нарис -- Новела -- Парабола
Анотація: Аналізується новела Ольги Кобилянської "За готар", побудована на архітектонічній притчі про милосярдя самарянина. Доведено, що перспективи реалізму цей твір сприймається як нарис про ментальні традиції, побут, світоглядні засади сучасного письменниці буковинського села. Однак у модерністично-сакральній перспективі він стає параболою, у якій за реалістичним сюжетом приховується євангельська першооснова.


Дод.точки доступу:
Кобилянська, Ольга \про неї\; чернівецький автор, про Чернівці (Чернівецьку область)




    Гундорова, Тамара.
    «Блакитна троянда» Лесі Українки: психіатрія, біографія і сексуальність (Із додатком: Леся Українка. «Крафт-Эбинг. Психиатрия». Виписки) [Текст] / Тамара Гундорова // Слово і час. - 2021. - № 1. - С. 3-21. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Письменники України, 19-20 ст.

Кл.слова (ненормовані):
архетип матері -- ґендерний дискурс -- літературний модернізм -- психіатрія -- жіноча істерія
Анотація: У статті досліджується «Блакитна троянда» (1896) Лесі Українки в термінах rite de passage - як текст, що має ритуальну функцію й відображає зміну культурного й гендерного статусу авторки на полі літератури. Ця перша п’єса авторки моделює акт ініціації в культуру fin de siecle. Особливі ознаки такого ритуалу - критичні коментарі щодо модерної культури, перетворення фактів автобіографії на естетичні феномени та інтеріоризація мотиву смерті. Образ жіночого божевілля й «ненормальної любові», критика міщанського щастя й патріархальності становлять важливі аспекти цієї драми. Аналіз твору у світлі неопублікованих матеріалів з архіву Лесі Українки - її нотаток із праці Р. Крафта-Ебінґа «Психіатрія» - дає підстави зробити висновок, що у «Блакитній троянді» божевілля трактується психіатрично, а не як психологічний феномен. Важливою у драмі є дискусія щодо материнської влади й материнства та відсилання до неоплатонізму, який пізніше асоціюватиметься в Лесі Українки з новоромантичним поривом ins Blau.


Дод.точки доступу:
Українка, Леся (Косач-Квітка Лариса Петрівна) \про неї\




    Приліпко, Ірина.
    Конфлікт «Свій-Чужий» у драматургії Лесі Українки: етнонаціональний та світоглядний аспекти [Текст] / Ірина Приліпко // Слово і час. - 2021. - № 1. - С. 22-38. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Письменники України, 19-20 ст.

Кл.слова (ненормовані):
драматургія -- конфлікт -- ідея -- образ -- контекст -- інокультурні реалії -- світогляд
Анотація: У статті висвітлено особливості розкриття конфлікту «Свій-Чужий» у драматичних творах Лесі Українки. Текстовий аналіз дає змогу простежити специфіку розгортання означеного конфлікту на етноментальному рівні (репрезентований у формі колізії «поневолений-поневолювач») та на світоглядно-релігійному рівні (переважно реалізований у колізії «античність-християнство»).


Дод.точки доступу:
Українка, Леся (Косач-Квітка Лариса Петрівна) \про неї\




    Гаврилюк, Надія.
    «Радуйся, Маріє!»: модифікація молитви прослави у Віри Вовк і Павла Тичини [Текст] / Надія Гаврилюк // Слово і час. - 2021. - № 1. - С. 72-86. - Бібліогр. в кінці ст.
Рубрики: Українська література--Проза, 19-20 ст.
   Письменники України, 19-20 ст.

Кл.слова (ненормовані):
молитва прослави -- акафіст -- розарій
Анотація: У статті в компаративному аспекті проаналізовано модифікацію молитви прослави «Радуйся, Маріє!» у поезії В. Вовк і П. Тичини. З’ясовано, що у Віри Вовк ця молитва має джерела в акафісті до Богородиці та модифікує його, зберігаючи ознаки акафісту (вірш «Радуйся!») або ж надаючи йому ознак куплетної форми («Небесна Синиця»). У П. Тичини звертання «Ой радуйся, Маріє» з вірша «Скорбна мати» відсилає до сцени Благовіщення і молитви «Ave, Maria» («Радуйся, Маріє, благодаті повна»), що є частиною молитви на розарію. Попри звертання «Радуйся», твір П. Тичини перейнятий скорботою. Тоді як у вірші В. Вовк «Успеніє», що розвиває тему вірша П. Тичини, домінує мотив радості.


Дод.точки доступу:
Вовк, Віра \про неї\; Тичина, Павло \про нього\